3.5 مليون مواطن مصري لا يجدون قوت يومهم .. مئات الآلاف من الأسر المصرية في القرى يعيشون بأقل من 50 جنيه شهرياً .. نعم .. خمسون جنيه
كيف يحدث هذا في بلد متدين .. مسلمون وأقباط .. كيف يحدث هذا في بلد أقل ما تكون حجم الزكاة فيه 5 مليارات .. جمعية مصر الخير تساهم في مساعدة هؤلاء الناس .. تشغل هذه الأسر الفقيرة وتقيم لها مشروعاً صغيراً يساهم في حل مشكلتها .. تجلب لغير القادرين ما ينفعهم ويعينهم على الحياة .. وتوصل الطعام لمن لا يقدر على العمل

حتى لا يكون في مصر جائع .. أليس من واجبنا أن نمد يد العون؟

12 comments:

غير معرف يقول...

ياريت تعملوا التبرع عن طريق الموبايل علشان يكون اسهل و تتبرع نلس كتير حتى لو بفلوس قليله

شريف محمد يقول...

وأنا أؤيد فكرة التبرع بالموبايل ،، بالظبط زى بنك الطعام لو اتصلت على 2080 هتتبرع بجنية ونص من رصيدك ،، وبكده هنلاقى ناس كتير بتترع ان شاء الله

welloook يقول...

يا جماعة مرضى الغسيل بمستشفى الساحل عايزين امبولات هيبارين يا جماعة الامر عاجل والمرضى بيبكوا لان الغسيل ما ينفع من غير هيبارين وهم مش قادرين يشتكوا والاطباء خلصوا فلوسهم وجابولهم ارجوكم ارصدوا الموقف الانسانى دة واللى ربنا يقدروا على حاجة يوديهل للمركز بالساحل روض الفرج مستشفى الساحل التعليمى

غير معرف يقول...

انا اعرف مجموعة من الاسر معدومة الدخل واريد التواصلمع الجمعية

Unknown يقول...

بسم اللة الرحمن الرحيم



لدي فكرة رائعة في جمع تبرعات للعمل الخيري

وهي انا يتم التعاقد مع ادارة الشركات الحكومية والخاصة علي الموفقة علي ان يعمل مندوبين الجمعيات الخيرية علي جمع التبرعات من الموظفين عن طريق الاستقطع الشهري من الرتب وتحويلة علي ارقام الحسبات البنكية لصالح الجمعيات بحيث ان يكون المستقطع من الرتب لايوجد لة حد ادني بحيث يبداء التبرع من جنية الي اي مبلغ اخر

وبهذا الاقتراح نسهل علي الجميع ان يتبرع للعمل الخيري بحيث لو كل موظف في مصر اتبرع في الشهر ولو بجنية

علي فكرة النظام يطبق هنا في السعودية وارجو ان يطبق في مصر ام الدنيا

غير معرف يقول...

انا بعرف واحد غارق فى الديون و هو محبوس حتى الآن برجاء اريد أن أعرف هل يمكن لجمعية مصر الخير مساعدة ذلك الشخص أم لا

غير معرف يقول...

أرجو إفادتي عن كيفية الوصول لجمعية مصر الخير أو تليفونها أو عنوانها أنا بالفعل في مشكلة كبيرة جداً
ramzyelfeky@hotmail.com

غير معرف يقول...

اناشد اهل الخير والقلوب الرحيمه انا سيده مطلقه وعندى طفلين لم يكن ليا اى دخل اعيش منه انا واولادى ولم اجد شغل اريد المسعده باى شئ لارحم اولادى من الضياع وده رقمى للى عايز يسعدنى ويمدلى ايده 0125953779

غير معرف يقول...

انا مريض بمرض الكبد ارجو المساعدة في علاجي حتي استطيع العمل حيث اني دائما اشعر بخمول بسبب المرض ولا املك تكاليف العلاج مع العلم اني متزوج وعندي طفلين
0123320185

Unknown يقول...

ياريت اعرف اوصل لجمعية مصر الخير ازاى انا اخويا اتصاب فى المظاهرات mera20002002@yahoo.com

SALAM يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم انتبهو ولا تسخرو مني فاتني رجلا بسيط ولست عالمآ ولا دارسآ ياالقائمين علي جمعية مصر الخير ويا علماء مصر والعالم العربي ويا اطباء ويا شباب مصر والعالم العربي مصر والعلم العربي ويا كل مريض بلقدم السكري وجروح السكر من عليا الله بعمل تركيبات من الاعشاب الطبيعية 100/100 وليس لها اعراض جانبية ونسبة النجاح 1000/100 عند بعض الاطباء والمركز الصحية وبعض المرضي لاعلاج القدم السكري في خمسة عشرا يوما 15 يوم لا اكثر وانا علي استعداد للتبع المشروط بعلاج 1000 مريض قدم سكري وجروح السكر في خمسة عشرا يوما 15 يوم بلا مبالغة علي ان تمنحوني براءة اختراع بلا قيود ولا ترخيص ولا تعقيدات ومن اراد التاكد من ذلك فعلية الاتصال بصاحب التركيبات علي رقم 0101575570 ونرجو من المتصل ان يكون لدية الجدية وليس للسخرية وما قولته حقيقة واناعلي استعداد بمقابلتقم بل الدكاترة التي يتعملون معهم ولكن قابلني من اراد انا يسرقني او يمحيني فهل اجد من يكون لدية القدرة بعد الله ان يساعدني با انشر ذلك التركيبات والله الموافق والمستعان

E73 يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.